PDA

Se fuld version : At least 8 dead in Makati blast

Bo
19-10-07, 23:04
ååå nej :-(

http://www.mb.com.ph/MAIN20071020106280.html

Xim
20-10-07, 10:29
Ja, ååh nej!

Noglegange er de altså ikke særlig smarte, de filipinos!

Desværre er der fundet rester af en bombe, der har dræbt 9 mennesker.
- Ved ikke hvor kendt I er i Manila, men bomben sprang lige bag Landmark i Makati ved indgangen til Glorietta 2. Oppeover dén indgang er der en bro til Park Square, som kollapsede og sårede rigtig mange mennesker.

Meget sørgeligt, men hvad der virkelig kan pisse mig af big time er medierne - specielt i lille Danmark, der stortset aldrig har nogle som helst indslag fra Filippinerne. De farer straks ud og 1) taler om terrorbombninger 2) fortæller hvor hårdt plaget Manila har været af terror på det sidste!!

Helt nøjagtigt skriver TV2: "Eksplosionen spredte frygt blandt byens 12 millioner mennesker, der i den seneste tid har været udsat for flere angreb fra muslimske separatister" ....
NEJ TV2 - der blev skabt frygt i området omkring ulykkesstedet; den resterende frygt fra de 11,99 mio. bliver skabt af medier, der helt uhensigtsmæssigt manipulerer med sandheden.

De skriver "den seneste tid" ... vorherre bevares! Manila havde en episode på en færge i 2004 (den var dog slet ikke køn, og var Filippinernes største terroraktion), samt en episode ved Ayala busstation i 2005. Udover dét har politiet stoppet og afværget andre forsøg lige siden.

Skulle man samligne med Bangkok og bruge samme mediestunt-retorik, ja så burde Bangkok beskrives som en krigszone med konstante angreb.

Var det så terror ved Glorietta?
Indtil videre kan man kun gisne omkring det! GISNE TV2.... Abu Sayaf har stået frem og nægtet at have noget med bomben at gøre, og teknikkerne har på stedet fundet rester af C4 sprængstof (militært sprængstof), der straks peger på enten regeringen eller oppositionen.

Mit personlige gæt er bestemt også, at det har indenrigspolitisk karakter og intet har med terror at gøre.

Oppositionen kunne have plantet bomben for at påpege regeringens inkompetance til at lede landet, og regeringen kunne have plantet bomben for at give dem mere militær magt og derved holder deres politiske modstandere nede.

Sidstnævnte er totalt skørt, men ikke desto mindre et det sådanne kneb som den politiske verden bruger hernede.

HVIS medierne havde interesseret sig lidt for Filippinerne, ville de måske have inkluderede dét, i deres ellers så fantastisk skarpe analyse, i stedet for bare at kaste sig ud i terrorbeskyldinger, der jo om noget kan påvirke Filippinernes fremtid på den økonomiske side.

Xim
23-10-07, 23:44
Hej,

Det har nu heldigvis vist sig at være en gas-eksplosion, der lavede hele ravagen i Manila. Tragisk, men altså hverken en bombe eller grådige politikere, så det må næsten betegnes som værende den bedste "udgang" på tragedien.

Der burde være nogle medier, der havde sig nogle røde næser.

Gud ved om de ville lytte, hvis man kontaktede dem og beklagede sig over deres utrolig inkompetence behandling af historien!?

PNO
24-10-07, 11:17
Hej

I kan være helt sikre på at der i de danske nyheder ikke vil blive fuldt op med de seneste oplysninger.
Det er aktuelle nyheder som et Folketingsvalg der udskrives om under 2 timer eller branden i Californien der tæller.
Nyheder fra Asien kommer kun når det er død og ødelæggelse som kan hægtes på ordet terror

Hilsen

PNO

dkpinoy
24-10-07, 15:03
Hej Xim og PNO

Jeg er slet ikke uenig med jeres holdning vedr. medier og deres interesse. Jeg har ofte oplevet medierne som meget inkompetente og/eller styret af deres behov for at skabe en bedre forretning, frem for god journalistik - de har (måske ikke uret) den opfattelse at dette bedst gøres ved "Breaking News" - når der så skal skrives dementier, ja så gøres det kun vis de er tvunget og så ender det blot som en ubetydelig lille rubrikannonce godt gemt i bladet…..

Xim
Men uagtet det her med pressen, så læser jeg ikke i de filippinske nyheder, at der ikke er tale om en bombe. Jeg læser at der MULIGVIS kan være tale om en eksplosion, der kan være forårsaget af f.eks. diesel dampe e. lign. men at man ikke kan udelukke en bombe (der er dog ikke fundet rester fra en bombe)....... Altså ikke en 100% dementi af en bombe.

Ellers vil det være rart med et link til seneste nyhed, så vi kan læse det som en slags bekraftelse. Blot så det ikke kommer til at hænge i luften som hos de danske medier. Jeg ved godt, at vi der elsker Filippinerne ikke ønsker at folk bliver skræmt fra at tage derned, men omvent skal vi jo heller ikke forgøjle folk noget.

Xim
24-10-07, 16:25
Hej DKpinoy,

Som skrevet i mit sidste indlæg, så mener de filippinske medier ikke, at der er tale om en bombe, hvilket de sådan set aldrig har påstået.

Mit raseri er mest rettet imod de danske medier og deres kilder, der straks talte om bomber og terror. (Så det med mine egne øjne i TV2NEWS).

Det bedste link efter min mening til lokal Filippinsk pressedækning er www.gmanews.tv - her kan man også læse den seneste debat, der mest går ud på, at Ayala Land (der ejer centret) påstår at sikkerheden har været i orden, og at der ikke var tale om en gas eksplotion, imens PNP vedholder at der er tale om gas.

dkpinoy
24-10-07, 18:01
Xim

Tak for uddybelsen.
Det er jo langt fra kun de danske medier. Sådan er den branche desværre. Sikkert som så mange andre, hvor der også sjuskes......

Vi må se om de nogen sinde finder det rigtige svar. Og kan vi så stole på det???? Det er jo heller ikke udelukkes at der kan være politik involveret, som du selv skriver længere oppe. Ligeledes vil alle sikkert forsøge at skubbe aben videre, hvis de skulle mene et ansvar kunne havne hos dem.....

Der er mange instanser (herunder medierne) der kan fordreje sandheden