PDA

Se fuld version : Bevis på ophold

Johnny0665
24-11-07, 09:28
Hej

Min kone og jeg, skal snart til PI og besøge familien, for første gang siden hun kom til DK. Hun har 2 års opholdstilladelse i DK og har selvfølgelig den "sticker" i hendes pas der beviser det. Hun er dog lidt bekymret for om der bliver problemer når vi skal hjem igen. Om der bliver problemer for hende at komme ud af Filippinerne igen.
Så spørgsmålet lyder sådan: Skal vi have fat i nogle andre beviser og hvilke papirer vil det ellers være en god ide at medbringe.?

Med venlig hilsen

KRAN
24-11-07, 12:35
Hej,

Min kone var i en lignende situation og der var ingen problemer for os. Såvidt jeg ved betalte min kone 1,600 pesos i "tax declaration" og 750 pesos i "immigration fee" i lufthavnen på vej hjem og det er det eneste.

Mvh
Kenneth

tap
24-11-07, 13:55
ingen problemer så længe stickeret er gyldigt, der hvor der kan opstå problemer er hvis din kone har medbragt et barn(filippinsk statsborger) fra jeres eller et tidligere forhold,så skal barnet have en tilbagerejsetilladelse som fås hos udlændingeservice eller politiet
god tur
tap

Johnny0665
24-11-07, 14:26
Tak for jeres svar. Det vil berolige min kone meget. :) Vi regner dog med, at medbringe papirerne vedr. opholdstilladelse fra udlændingeservice og vores vielsesattast. Bare for en god ordens skyld.

God weekend

dkpinoy
24-11-07, 17:01
Hej Johnny0665

Hvis din kone har en gyldig opholdstilladelse i sit pas, så har hun også dokumentation for at hun kan rejse ind i Danmark. Derfor vil I ikke møde nogen problemer når I skal rejse ud af Filippinerne igen.

At medtage brev om opholdstilladelse fra udlændingeservice samt jeres vielsesattest vil være spild. Dog er det smart at medtage vielsesattesten, hvis I bliver ud over de 21 dage så I kan opnå Balikbayan ved indrejse til Filippinerne. Dvs. at I du bl.a. får ret til 1 års ophold. Men har din kone taget dit efternavn og det fremgår af hendes pas, så burde det heller ikke være nødvendigt.

Kun hvis din kones opholdstilladelse udløber inden I er tilbage i Danmark igen, ja så skal du helt sikker sørge for at hun får en tilbagerejsetilladelse som Tap er inde på. Har din kone medbragt et barn som også nævnes, så vil det være normalen (mener det er et krav) at barnet har sit eget pas og barnet vil således selv have en opholdstilladelse i sit pas. Det har min kones barn.

Og Kenneths anmærkning om diverse "gebyrer" der skal betales i lufthavnen ved hjemrejsen skal I være opmærksom på, så I har lidt pesos (eller USD/EURO) med når I checker ind til hjemrejsen.

Dkpinoy

Johnny0665
25-11-07, 11:05
Hej

Det ser ikke ud til at vi får nogle problemer så. Min kones opholdstilladelse gælder til maj 2009 og hendes pas er med mit efternavn. Vi medbringer vielsesattest, for at få Balikbayan stempel, da vores ophold bliver på 23 dage.
Min datter på 14 og min neice på 15 skal også med, men jeg regner ikke med at immigration vil give dem Balikbayan stemplet. Vi vil dog prøve at spørge alligevel. Ellers koster det vist 22-2300,- pesos at få forlænget sit ophold, hos den lokale immigration, med 2 mdr.

Venlig hilsen
Johnny

dkpinoy
25-11-07, 16:51
Vielsesattesten skulle ikke være nødvendig.

Jeg er i tvivl om din datter vil få Balikbayan. Men ellers ring til det filippinske konsulat engang. Ligeledes plejer jeg at være fortaler for, at man sørger for at have sine visa's i orden. Surt at blive afvist i en lufthavn på vej derned. Godt nok ikke så ofte det sker når man kigger på erfaringerne hos forummets medlemmer, men det er sket at man har stået over for en i check-in, der fulgte reglerne. Har selv prøvet det. Så overvej det, selvom det godt nok bliver dobbelt så dyr på konsulatet end det beløb du angiver.

Dkpinoy