PDA

Se fuld version : Filippinerne og telefoni ?

malle
05-12-07, 11:28
Hej

Vi er en familie der rejser på en forhåbentlig skøn ferie til Filippinerne om en lille uge i ca 4 uger.

Her der nogen der ved noget om hvorvidt man kan købe taletidskort til mobilen i Manilla ellker er det noget vi køber hjemmefra?

Mht. malariaforebyggelse - er vi lidt itvivl om det er nødvendigt - har nogle erfaringer med dette ?

mvh Malle

PNO
05-12-07, 11:50
Hej Malle

Sørg for at jeres mobil er åben så I kan bruge et andet SIMkort.

På Filippinerne er der 2 store firmaer. Globe og SMART

Der kan på næsten hvert gadehjørne i alle byer købes en pakke med et SIMkort og dermed et telefonnummer.
Alle mobiltelefonnumre starter med 09xx xxx xxxx

Sæt SIMkortet i telefonen (Husk nu at gemme det danske et sted hvor I kan finde det)

Følg vejledningen der medfølger.

Taletidskort fåes op til 500 peso. Det er mere end rigeligt til en pæn samtale til DK.

Skal der derefter ringes op fra DK til mobilen er det 0063 9xx xxx xxxx

Mht til Malaria har jeg ikke brugt noget i de sidste 3 år. Tal med jeres egen læge

Hilsen

PNO

Dansker_i_Cebu
05-12-07, 16:02
Sun har et tilbud hvor man kan ringe gratis til hinanden , dvs SUN 2 SUN men dækningen er ikke lige så god som Globe & smart.

Skal I tage malaria medicin, læs omhyggeligt om bivirkningerne ved de forskellige præperater. Jeg har ikke taget det og har været i bl.a. slum, alm by, jungle og har aldrig taget det.

SPØRG LÆGEN men husk statens serum institut f.eks er en privat klinik...

cax
05-12-07, 23:41
Jeg havde Globe imens jeg var afsted. Det var jeg ovenud tilfreds med. Hvis i skal bruge telefonerne internt i Filippinerne (f.eks. til kommunikation med filippinske venner, eller imellem jer selv) så har Globe en ydelse der hedder Unlimited, hvor i Betaler 50 Php også kan i sms'e gratis til alle Globe telefoner det næste døgn....og da næsten alle har Globe så.......

PNO
06-12-07, 09:00
Hej Michael

Nu kan jeg ikke gve dig ret i at næsten alle bruger Globe -:)

Som tilbagevendende turist er Smart bedre end Globe.
Især hvis man ønsker at bruge det samme telefonnummer på hver tur.
Hos Globe udløber nummeret efter 30 dage uden at være brugt. Hos Smart er det efter 6 måneder.

Hilsen

PNO

dkpinoy
06-12-07, 16:24
Malaria forebyggelse. Det afhænger af jeres planer og destinationer. Så svært at komme med nogen konkret anbefaling.

Prøv at bruge søgefunktionen, da der tidligere har været et par gode debatter herom.

Jeg har på fornemmelsen at de fleste af os i dette forum ikke bruger det. Malaria forekommer på Filippinerne, men er ikke så udbredt at risikoen er særlig stor. Men man ved jo aldrig, så det er meget en personlig sag at beslutte sig.

Samarjan
09-12-07, 13:50
Med hensyn til telefonkort, kan i bare spørge lokalt, hvor i nu skal hen. Nogle steder er der bedre dækning med Globe og andre med Smart.
Vi bor nærmest i junglen på Samar. Hvor vi bor virker kun Globe. I kan også købe et SIM kort af hver og så købe load (300 Peso eller 500 Peso) efter behov.
Skal i til Zambales på Luzon, kan der være tale om et TM SIM kort, da det måske dækker bedre end både Globe og Smart.
Jeg er kommet her siden 1989 og har boet her on/off siden 1991 og fast de sidste 6 år. Jeg har aldrig taget malaria medicin. De steder, hvor malaria er mest udbredt er nogle få steder på Mindanao og den sydlige del af Palawan.
Hvis i vil forebygge, så køb jer en god myggebalsam, efter i er kommet herud. Spørg på et apotek, Manson Drugs, Watson Drugs, Mercury drugs. De vil som regel sælge jer noget, der virker.
På Luzon bør i nok være mere opmærksomme på Dengue fever, der er en sygdom i familie med Ebola, men det er altså ikke nødvendigt at male fanden på væggen.

cax
11-12-07, 01:15
PNO:

Se det var jo interessant - lige præcis det punkt at Globe nummeret udløber efter 30 dage har jeg godt nok knurret vildt over fordi at jeg gerne næste gang jeg skal afsted gerne ville have samme nr. (eller ihvertfald vidde hvad mit nr. bliver) - også er den her oplysning med 6 mdr. hos Smart jo ganske interessant. Men man kan jo altid være bagklog.

Sidenhen er der jo så det der med omkostningerne - nu er det ikke for at spille smart men alle de lokale jeg havde kontakt med (og det blev egentligt til overraskende mange) var på Globe, derfor min konstatering af at næsten alle bruger Globe - men det kan jo være held/tilfælde :)

PNO
11-12-07, 06:32
Hej Michael

Min kæreste kan være den største kuripot, men er dog Smart bruger -:)
Når hun ringer hjem til familien på Leyte fra eks. Negros sætter hun 883 foran det oprindelige nummer. Så skulle det være billigere end normalt
Forklaring : Aner det ikke. Forsvandt i tågerne af SML :-)

Mht til til de 6 måneder så er kontoen dog tom efter ikke at være aktiv i 30 dage. Det er dog muligt at bruge sit Smart nummer fra DK til SMS, men vær forberedt på at en SMS så koster 40peso, så der skal være noget på kontoen ved afgang fra Manila især hvis der er 5-6 månder til næste afgang.
Det gøres ved at sende en SMS "Roaming on" til 333. lige før man sætter sig ud i flyet. Herefter er det ikke muligt at ringe. Der kan kun sendes SMS.
Når man så vil ringe igen ved ankomst til Manila så send en SMS "Roaming off" til 333.

Jeg gør altid det at jeg sender en SMS hjem til familien når jeg ankommer til Manila. Så er nummeret opfrisket og skulle det blive nødvendig at kontakte mig er det bare at svare denne SMS og bede mig ringe op. Det er klart billigere at ringe fra Filippinerne end det er fra DK.

Derudover har min gode ven Niels lært mig at det er klogt at ringe hjem en gang i mellem. En gammel mor kan høre i nyhederne at der er tyfoner og nogen både er gået ned. Er sønnen ombord ?

Hilsen

PNO

Samarjan
11-12-07, 06:36
Som PNO skriver, er det korrekt, at et Globe nummer udløber efter 30 dage, hvis man ikke bruger nummeret, samt at det hos Smart er 6 måneder.
Man kan imidlertid købe enten et Globe eller et Smart kort, der har roaming funktion. Inden man tager tilbage til Dk skal man bare aktivere roaming funktionen og så foretage et opkald eller sende en SMS fra kortet nu og da.
Med hensyn til load er det bedste, hvis man kan få en person herude til at sende noget load til nummeret nu og da, men på den anden side, hvis man kun foretager meget korte opkald eller kun bruger SMS, så kan 500 Peso holde lang tid.
Hvis man har en Filippinesk kæreste, er det den bedste løsning, når man tager tilbage til Dk, fordi hun så kun skal betale lav takst for at sende en SMS. Det er meget dyrere, hvis hun skal sende SMS til et Dansk nummer.

Jan

LarsKyhnau
11-12-07, 08:50
Jeg har brugt Globe i 4 år, og selvom taletiden udløber efter 1 måned, så er SIM-kortet stadig gyldigt i 6 måneder efter en optankning. Hvilket selskab der er bedst afhænger i praksis mest af de lokale dækningsforhold på den lokalitet, hvor man opholder sig.

LarsKyhnau
11-12-07, 09:48
Vedrørende malariaforebyggelse er dette som udgangspunkt ikke nødvendigt ved almindelige ferierejser til Filippinerne. Husk i den forbindelse også, at de forskellige midler kan have ret voldsomme bivirkninger, så det er ikke noget, man skal tage "bare for en sikkerheds skyld".

Ved rejser til tropiske områder med mulig forekomst af malaria kan det helt generelt altid anbefales at indhente rådgivning hos Statens Seruminstitut, som ud fra det præcise geografiske rejsemål samt rejsens varighed og karakter kan fortælle dig om du skal tage malariemedicin og i givet fald hvilken.

Kim P. Nyberg
16-12-07, 21:15
Med hensyn til sms mellem DK og PI, er der også alternativer til roaming cards. Den der sidder i DK går på internettet og downloader

www.chikka.com.

Det er en sms messenger og den fungerer på den måde, at man indtaster et PI mobilnummer (eks. 639xxxxxxxxx). Ikke noget med 00 eller + foran. Send derefter en besked til det pågældende nummer direkte fra puteren. Når den er sendt, beder programmet dig tilføje et navn til nummeret. Du kan nu sende max tre sms fra DK til PI (koster ikke en pind). For at du kan sende flere, skal beskedmodtageren besvare til din computerskærm. Ellers skal du vente en dags tid. Beskeden er lige så hurtigt fremme, som hvis du sender til din nabo. Gælder begge veje.

Personen på PI betaler normal sms takst for besvarelse.

Programmet er i øvrigt gratis at downloade.

Kim P. Nyberg

don
17-12-07, 20:47
hej

En regtig god og billig måde at ringe til fili er at bruge voipcheap virker nesten som skype bare billiger

man kan både snakke igenem telefonen eller pc samme pris jeg bruger altid telefonen

http://www.voipcheap.com/en/rates.html#letp

don
17-12-07, 20:49
http://www.voipcheap.com

Ca. 75 øre i min Dk til Fili

moquai
26-12-07, 19:26
Tele2 amigos har sms til udlandet til 50 øre. Her er et link:

http://www.editorial.tele2.dk/?page=privat_mobil_tele2mobiltankopudland_priser&t2page=privat_mobil_tele2mobiltankopudland_priser

Lebara er dog stadig billigst til samtale hvis man ønsker en dansk mobiloperatør.

Jan

marven99
26-12-07, 23:26
Hvor mange minutter giver Lebara til mb på Fili?

moquai
27-12-07, 08:06
Det koster 89 øre at ringe fra mobil i Danmark til fastnet i Filippinerne og 1,39 kr. at ringe til mobil ved brug af Lebara.dk.

LarsKyhnau
27-12-07, 11:17
Ja det er efterhånden lidt af et jungle at finde rundt i de mange tilbud om telefoni, SMS m.m. Men heldigvis bliver det da billigere og billigere at holde kontakt med venner og familie over store afstande.

Sender man ofte SMS til Filippinerne (eller andre steder i udlandet) er Tele2 den billigste mulighed, idet en udlands SMS her kun koster 20 øre og en dansk samtale stadig de samme 39 øre/minut. Til gengæld er samtaletaksten til udlandet prohibitiv, så man er nødt til at have en anden løsning (f.eks. Lebara eller VoIP cheap) ved siden af til det.

Endelig er der den mulighed, at den person, som man kommunikerer med på Filippinerne, får et dansk telefonnummer fra en udbyder af IP-telefoni. Dette kræver investering i en VoIP-boks til cirka 500 DKK samt at vedkommende har eller får en bredbånds internetforbindelse til cirka 1000 peso / måned.

Det sidste er den løsning, som min forlovede og jeg bruger, når hun er hjemme, og det fungerer teknisk set fint. Når internetforbindelsen ellers er i orden kan man stort set ikke høre, at den person, man snakker med, sidder i den anden ende af Verden.

Lars