Filippinerne Forum  

Gå tilbage   Filippinerne Forum > Filippinerne Forum > Jura og økonomi

Jura og økonomi Indlæg m.h.t. dansk og/eller filippinsk lovgivning, samt finansielle dispositioner

Svar

Emne værktøjer Visningsmåde
Gammel 09-07-10, 00:37
whorist#1 whorist#1 er offline
Senior Medlem

Registreringsdato: Dec 2005
Lokation: angeles city
Standard

"A fool and his money are soon apparted"
en sætning man tit hører blandt expats hernede,jeg formoder at du også denne gang skal hoste op med 100.000kr? Det er 200.000 kr,for de penge kunne du ha købt en lækker lejlighed i manila med fælles pool m.m. og den kunne stå suverænt i dit navn.
men lad os høre hvordan det hele ender,det er sådanne historier dette forum har brug for

k.o.m.
Besvar med citat
Gammel 09-07-10, 12:38
Gingx2 Gingx2 er offline
Junior Medlem

Registreringsdato: Jan 2010
Lokation: Davao City
Standard Penge og pinoy

Jeg har med interesse læst alle disse indlæg. Og tak alle sammen - det har været nogle gode indlæg - som vi alle kan lære noget af - både os "gamle" og dem som er på vej til at blive gift med en filippinsk pige.

Der er ingen tvivl om at filippinerne har en anden indstilling til penge (og værdier generelt) end vi mænd fra danmark.

Man skal passe på og ikke bare "hjælpe" - ofte vil det bedste være at sige nej tak til at "hjælpe".

Selv er jeg blevet snydt nogle gange - bl.a. med hospitalsregninger mv. - det kan jeg måske fortælle om i et andet indlæg. :-)

Lige nu er jeg i filippinerne. Hvor vi bor lidt i familiens hus. Men efter få dage gik toilettet i stykker - og faderen forespurte straks om økonomisk støtte til et nyt toilet. Der var bare det - at jeg så - at faderen bevist har ødelagt toilettet.

Så selv om man er familie - så forventer de nok man altid kommer med en pose penge. Mit svar er selvfølgelig - nej til at betale et nyt toilet.

Ligesom man skal tænke sig om for man igen f.eks. betaler 100k til det hus man har betalt en gang.

PS: Jeg ser frem til at høre fortsættelsen. Og endnu engang tak - for at starte denne række af indlæg. Selvom det nok er meget personligt at være i sådan en situation.

/Torben
Besvar med citat
Gammel 09-07-10, 15:45
Gustaf1 Gustaf1 er offline
Medlem

Registreringsdato: Mar 2008
Lokation: Taguig, Manila
Send en besked til Gustaf1 via ICQ Send en besked til Gustaf1 via MSN
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af whorist#1 Se indlæg
....
men lad os høre hvordan det hele ender,det er sådanne historier dette forum har brug for
k.o.m.
Ja. Der kommer til at være en fortsættelse af historien. Det hele er i øjeblikket i gang og der bliver snakket en masse med Filippinerne.

Kan godt lide, at der kom så mange indlæg som muligt på dette emne. Tror det er vigtigt med et så nuanceret billede som muligt, når det angår ... stort set alt hvad der har med penge og forbrug at gøre i Filippinerne.

Min kone tager til Filippinerne og jeg har i denne forbindelse fuld tiltro til min kone.

Det er med denne historie som med filmen Full Metal Jacket... første halvdel af historien foregår i træningslejren, sidste halvdel af historien foregår i kampzonen... ved ikke hvorfor jeg tænker på det som en kampzone ...
Besvar med citat
Gammel 09-07-10, 19:36
Jyden Jyden er offline
Medlem

Registreringsdato: May 2008
Standard

Bare du så ikke bliver ligesom Menig Gomer Pyle og den/de ansvarlige Sgt. Hartman (aka den filippinske familie).

Det ender jo i et rent blodbad til sidst. Han fik nok og sgt. måtte ha' en kugle. Anderledes kunne det ikke være. Intet under, at der er så mange skyderier i Filippinerne. De kan jo drive en til vanvid en gang imellem.

Til fremtidige uerfarne danskere, skulle man advare dem om at glemme alt om analogt og ukritisk at overføre dansk logik til Filippinerne. Det kan man ikke. Man får kun problemer.

Min logik har mindet om en en filippiners engang. Det var da jeg var 5 år gammel. Haha. Undskyld mig, men de er sgu kun børn mange af dem. Der er ihvertfald mange ligheder.

Held og lykke med projektet. Du er ikke den første og ej den sidste heller, desværre. :-)
Gammel 12-07-10, 10:39
Medlem

Standard

Nej nej det kommer ikke til at ende som med Gomer Pyle....

Helt sikkert at man burde gøre opmærksom på, at man ikke kan overføre dansk logik.
Besvar med citat
Gammel 13-07-10, 14:55
Katla Katla er offline
Medlem

Registreringsdato: Jul 2008
Standard en anden historie

Vi er netop kommet hjem fra Philippinerne, hvor vi de sidste 4 måneder har boet dør om dør med en flot og "sød" philippinsk pige i tyverne, som også har fundet sig en "Joe". Denne Joe lejede lejligheden, så ham og skønheden kunne hygge sig under hans 6 ugers ophold, men efter få dage flyttede pigens forældre, barn og søster ind og ingen af dem lavede andet end at drikke eller skændes om hvem der nu skulle bruge den nye computer som Joe også har investeret i. Efter 5 uger blev forældre, barn og søster sendt tilbage til provinsen og Joe fik endelig, den sidste ugen inden han skulle hjem, sin hyggetid med skønheden. Selvfølgelig nænnede han ikke at opsige lejligheden for hun var jo så glad for at bo der, så lejen blev betalt for de næste 6 måneder, til han skulle komme igen, ligesom internettet, så de kunne holde kontakten.

Det "morsomme" er så, at dagen efter Joe er rejst dukker den philippinske kæreste fra provinsen op og bliver i et par uger, sandsynligvis faderen til barnet, efter han er rejst ankommer endnu en "Joe", som pigen har fået kontakt til via internettet og vi nåede såmænd også at have en koreansk førsteelsker som nabo hos skønheden....så jo, nogen af pigerne er meget kreative. Vi skal tilbage igen næste måned og jeg er da spændt på hvem der nu bor i lejligheden ved siden af vores
Besvar med citat
Gammel 14-07-10, 09:13
kenneth's avatar
kenneth kenneth er offline
Senior Medlem

Lokation: Ingen :-(
Send en besked til kenneth via MSN Send en besked til kenneth via Yahoo Send en besked til kenneth via Skype
Standard

Ja nogen sweathearts forstår foretningens kunst,eller pussy power om man vil og mister Joe & koreaneren har sikker også begge betalt for lejligheden samt en lille "gave" til svigermor og svigerfar mfl. inden afrejse ...

Filippinske piger kan sgu være charmerende og søde som min ven sagde til mig med et stort smil på læberne ,inden jeg besøgte phils PAS PÅ ! de gør sgu et eller anden ved dig , Og han havde nok ret idag er jeg også gift med en pinoy :-)
Gammel 14-07-10, 09:36
Kim P. Nyberg Kim P. Nyberg er offline
Senior Medlem

Send en besked til Kim P. Nyberg via MSN
Standard

Hmm, så har jeg været utrolig heldig med den smuksak jeg har. Hun har nemlig hverken været som Katlas nabopige eller som Gingx2's svigerfar. Hun er til gengæld meget økonomisk bevidst (hun har så også arbejdet flere år i Singapore og Hong Kong), og er sindsyg god til at gennemskue sin familie, når de begynder at tigge penge til både det ene og det andet.
Besvar med citat
Gammel 14-07-10, 09:47
maxjolt maxjolt er offline
Medlem

Registreringsdato: Jul 2009
Standard

Citer:
Oprindeligt indsendt af kenneth Se indlæg
Ja nogen sweathearts forstår foretningens kunst,eller pussy power om man vil og mister Joe & koreaneren har sikker også begge betalt for lejligheden samt en lille "gave" til svigermor og svigerfar mfl. inden afrejse ...

Filippinske piger kan sgu være charmerende og søde som min ven sagde til mig med et stort smil på læberne ,inden jeg besøgte phils PAS PÅ ! de gør sgu et eller anden ved dig , Og han havde nok ret idag er jeg også gift med en pinoy :-)
Nå, så det er en pinoy, du er gift med, ikke en pinay ? :-P
Jeg kunne ikke lade være - min kone giver mig den hver gang, jeg får sagt det forkerte, hehe

Men jo, du har sgu ret i at de kære små gør noget ved en - og gudske tak og lov for det :-D
Besvar med citat
Gammel 14-07-10, 14:15
kenneth's avatar
kenneth kenneth er offline
Senior Medlem

Lokation: Ingen :-(
Send en besked til kenneth via MSN Send en besked til kenneth via Yahoo Send en besked til kenneth via Skype
Standard

ja trods alt er de sgu rigtige kvinder som jeg plejer at sige.SÅ for pokker der skete det igen pinoy / pinay ,men det kunne jo være jeg var gift med en baglar ,og til de skarpe læsere nej bare rolig det er undersøgt :-) ,
Gammel 10-08-10, 11:00
Medlem

Standard

Her er så del #2 i følgetonen...

Min kone er nu kommet hjem, situationen er i bero i Filippinerne og overraskelserne synes ingen ende at tage.

Det viser sig, at det sorte får i familien forsøgte sig med udlånsforretning men var ikke i stand til at kræve penge tilbage med renter. Til det formål forsøgte hun at pantsætte huset og da det første mortgage skulle betales tilbage (og da der selvsagt ikke var penge til det) blev huset pantsat en gang til. Det var kun med det formål at betale det første lån tilbage. Sindsygt! Med 5% i renter hver måned på det første mortgage og med næsten 20% i renter på det andet, kan man sikkert tænke sig at beløbet bare har vokset.

Det blev så opdaget, da pengeinddriverne kom forbi for at fortælle om deadlinen. Den deadline, min kone reagerede på og som min kone tog til Filippinerne for at reagere på.

Det viser sig også, at moderen har lånt flere penge. Det blev opdaget da en fuld mand kom forbi med en pistol og truede med at dræbe alle i familien. Den historie gør så også, at jeg ikke får særligt meget lyst til at komme forbi så længe de bor der. Heldigvis blev hele episoden optaget på en mobiltelefon/dikatfon, så det var bevis nok til at få anmeldt vedkommende.

Der er blevet udfærdiget en del dokumenter i Filippinerne via en meget god advokat, som vi har fået gennem reference. Inddriverne har fået deres penge tilbage, vi har fået huset tilbage. Flg dokumenter er blevet fremskaffet:

Compromise Agreement. Et dokument der sikrer hvem der har retten til en ejendom og et hus, og som sikrer hvem der har retten til at råde over ejendommen såfremt ejerne bortkommer.

Deed of Absolute Sale - et forseglet dokument der dokumenterer retmæssig ejer, dvs min kone.

Affidavit of Undertaking - et dokument hvori "det sorte får" erklærer sig skyldig i sine fejlagtige handlinger og har skrevet under på, at konsekvenser vil ske hvis det hænder igen. I dette tilfælde
fængselsstraf. Det må da være til at forstå.

Vi har alle dokumenterne med os, så de ikke kan nås af nogle på Filippinerne. Jeg vil råde alle til at gøre det samme i fremtiden.

Det er helt utroligt svært for mig at forstå hvordan nogen kan finde på at forsøge at lave en udlånsforretning uden nogen som helst baggrund for at gøre det, uden at nævne det og ved at forfalske en underskrift på pantpapirerne.
Besvar med citat
Gammel 11-08-10, 08:33
maxjolt maxjolt er offline
Medlem

Registreringsdato: Jul 2009
Standard

Grådighed ville være mit bud, men godt at høre at tingene lader til at være faldet i hak :-)
Besvar med citat
Gammel 11-08-10, 10:33
Kurt Kurt er offline
Medlem

Standard Held og lykke

Hej Gustaf,

Situationen er kort og godt at din svigermor ved hun har jer i baghånden.
Alle jeres nyerhvervede dokumenter betyder desværre nok ingenting.
Din kone vil sandsynligvis aldrig sende sin egen mor i fængsel.
Konen har stort set blot sikret sig ejerskabet af ejendommen.
Svigermor har nu set at i som forventet kommer til undsætning når det brænder på.
Det samme har div pengeudlånere, så hendes kreditværdighed er bedre end nogensinde.

Citer:
Deed of Absolute Sale - et forseglet dokument der dokumenterer retmæssig ejer, dvs min kone.
Deed of Absolute Sale kan ikke sammenlignes med et dansk skøde.
Det er at sammenligne med en købsaftale.
Først skal der betales 7,5% Capital Gain Tax af købssummen.
Dette påhviler sælger, men han er nu ude af billedet og betaler sjældent.
Derfor påføres aftalen sjældent det faktiske beløb.
Derpå skaffes kvittering hos kommunen på at alle ejendomsskatter er betalt til dato.
(Glemmer man at betale disse forholdsvis små årlige afgifter i 10 år, kan ejendommen konfiskeres).
Med disse dokumenter samt en plantegning over ejendommen henvender man sig til BIR/skattevæsnet.
Disse udsteder så en Title på ejerskabet. Dette er et reelt skøde.

Citer:
Det er helt utroligt svært for mig at forstå hvordan nogen kan finde på at forsøge at lave en udlånsforretning uden nogen som helst baggrund for at gøre det, uden at nævne det og ved at forfalske en underskrift på pantpapirerne.
Tjah, det sker jo også herhjemme. Svindlere findes overalt.

Gustaf, jeg skrev sidste gang, at jeg havde læst dine tidligere indlæg og brugte dette til at fremhæve det negative i din situation.
Men jeg kan også læse at du er en velmenende mand, som forsøger at skabe gode relationer til din svigerfamilie.
Desuden er det modigt at du fortæller ærligt om dine problemer.
Jeg håber du det hele vil flaske sig for dig og ønsker dig held og lykke fremover.
Besvar med citat
Gammel 11-08-10, 22:04
Medlem

Standard

Til Kurt,

Kan ikke lade være med at sige, at jeg synes du lidt maler fanden på væggen. Jeg forstår godt din tankegang, men efter alt det besvær og vores håndsudrækning, så mener du at vi bare har givet djævlen en lillefinger ?

En ting er sikkert, vores handling er en håndsudrækning. Hvis det sker igen, så er jeg sikker i min beslutning.

Tak for din liste af dokumenter. Det rigtige deed er faktisk på vej.
Den du kalder Title.

Tak. Jeg synes helt sikkert også, jeg er en velmendende mand!
Besvar med citat
Gammel 12-08-10, 08:34
Samarjan Samarjan er offline
Senior Medlem

Lokation: Samar
Send en besked til Samarjan via Yahoo
Standard

Jeg må indrømme, at jeg var sprunget fra næsten fra starten, hvis jeg var blevet udsat for sådan en historie, men min frue var sprunget fra med det samme.
Min frue satte sin egen mor under administration, da hun og hendes daværende kæreste havde brugt pengene på den konto, jeg havde oprettet til brug i nødstilfælde (sygdom etc.), da vi boede i Grækenland fra 2004-2007.
Fruen gav hendes mor et ultimatum. Ud med kæresten lige nu var det første. Det andet var, at hendes mor ingen penge modtog i et helt år. Pengene blev sendt til fruens barndoms veninde som så købte mad etc. til familien.
Nu skal det selvfølgelig lige siges, at jeg gennem de sidste 20 år har set næsten alle mulige og umulige numre fra familie til kærester og faktisk også fra svigermekanikken.
Fruen har totalt skåret hånden af hendes fars familie, da de prøvede på at dykke snablen i pengekassen.
Der er ingen tolerance fra os, og det er alle helt klar over nu (efter flere år).
Vi hjælper lokalt, når der er et rigtigt behov, men vi giver aldrig en Filippiner penge i hånden.
Hvis f.eks en lokal har et barn der er blevet sygt og ikke har råd til behandling, kan de komme til os, hvorefter vi eller fruens familie vil transportere barnet til et sygehus til behandling. Hvis det viser sig, at barnet intet fejler, hvilket som regel vil være meget tydeligt, når de dukker op hos os, får de bare besked på, at hjælp ikke er nødvendig.
Der har ikke været nogen hos os og bede om kontanter i årevis, da alle ved, at vi aldrig ligger inde med større beløb samt aldrig giver penge ud.
Hjælp ja, penge absolut nej.
Jeg bekoster fruens brødre og hendes søsters uddannelser, men der er også en betingelse der. Hvis vi får besked på, at nogen af dem har forsømt igennem længere tid, får de besked på, at de kan blive jeepney drivers, hvis de ikke tager sig sammen.
Det lyder selvfølgelig som hårde vilkår, men det ville helt klart gå galt for dem og deres fremtid, hvis vi ikke prøvede at banke lidt ansvarsbevisthed ind i dem.

En regel er dog soleklar. Hvis et familiemedlem, der får støtte af mig eller fruen, forsøger på at pantsætte noget der tilhører os eller prøver at optage lån i noget af vores ejendom, så falder hammeren og al støtte til den person forsvinder permanent med det samme.
Der er ingen second chances. Efter hendes mors stunt for nogle år siden, har de alle fået lært den lektie en gang for alle.
De har alle øndret sig en hel del siden. Fruens mor er blevet fornuftig og økonomisk, og hendes søskende klarer sig godt med hensy til deres uddannelse.

Det er desværre nødvendigt at slå hårdt ned nogle gange, da den Filippinske kultur mange gange foregår after devisen "går den så går den".
Filippinere har et stort potentiale, sålænge de bare lærer lektien om personlig ansvar.

Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg