Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Dykning og fiskeri omkring Busuanga, Coron samt Mindoro

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Dykning og fiskeri omkring Busuanga, Coron samt Mindoro

Kære alle,
    Jeg spurgte lidt løst rundt herinde i Januar i år vedr dykning og fiskeri i Filippinerne da min kærest og jeg påtænkte en 2009 tur. Der var mange gode forslag og tak for det. Af en anden gavmild gut - Jonas har jeg også fået masser af oplysninger som er meget nyttige.
    Nu er vi kommet lidt tættere på hvad vi gerne vil.
    Vi vil meget gerne opleve Busuanga, Coron samt Mindoro da vi har læst og hørt det skulle være skønne områder at dykke i, men er der nogle der kender noget til fiskeriet? Jeg vil bringe en trolling stang og et multihjul samt en stak wobblere og blink samt div stål forfang
    og så ellers bedrive 'fattigrøvs trolling' simpelthen leje en lokal til at sejle mig ud og så fiske fra hans båd. Hvis nogle har prøvet dette hører jeg meget gerne fra jer.

Det er stadig dykning med hvalhajer der står som noget af det højeste på ønskesedlen så info om disse vil også blive påskønnet og ligeledes info om dykker centre i området er også interessant.

Vi regner med at rejse i de første to uger af marts - ja vi har desværre kun to uger så vi må koncentrere vores tur lidt

På forhånd mange tak.
    Har du billeder osv må du gerne sende eller skrive til mig på frankdanielsen@yahoo.dk

Med venlig hilsen
    Frank

Hej Frank,

Jeg har selv fisket en smule i de områder du beskriver. Med Tun, Tanikki, Baracudaer og sejlfisk er der rimelige chancer, med det rigtige udstyr. Dog har jeg selv aldrig selv haft fornøjelsen af en af de helt store!

Nu ved jeg ikke hvordan du agter at rejse rundt, men forbered dig på at sikre dig flybilletten til Coron før du rejser. Det kan være lidt svært med plads.

Alternativt lejer du en stor Banca til hele turen, det vil dog blive en rigtig dyr fornøjelse.

Held og lykke med det.

Comment

Oprindeligt indsendt af marven99 Se indlæg
      Hej Frank,

Jeg har selv fisket en smule i de områder du beskriver. Med Tun, Tanikki, Baracudaer og sejlfisk er der rimelige chancer, med det rigtige udstyr. Dog har jeg selv aldrig selv haft fornøjelsen af en af de helt store!

Nu ved jeg ikke hvordan du agter at rejse rundt, men forbered dig på at sikre dig flybilletten til Coron før du rejser. Det kan være lidt svært med plads.

Alternativt lejer du en stor Banca til hele turen, det vil dog blive en rigtig dyr fornøjelse.

Held og lykke med det.
      Og med hensyn til Hvalhajer, ja så er chancerne bedst fra slut feb. - maj. Her går turen til Donsol, ved Legaspi.

Dykningen i Coron er fin hvis man går efter historien. Sigtbarheden er nemlig som oftest rigtig rigtig dårlig i og omrking vragene.
      Selv er jeg ikke særlig vild med vragdykkenene her. Da muligheden for ordentlige bund tider er for ringe, grundet dybden.

Mindoro er godt når det kommer til dykning. Varriationen er kanon stor. Vær dog forbredt på at her er mange dykkere af samme årsag, og at koraller på det hele lave vand oftest er smarede af same årsag.

Comment

Hej Marven99,
        Mange tak for dit indlæg. Ja tror det bliver Donsol vi forsøger os mht hvalhajer,
        Du lyder ikke voldsomt begejstret for Coron. Er det pga sigtbarheden eller er det meget turistet? Det er vigtigere for os at der er god sigtbarhed og flotte rev end at det er et populært sted/sted med mange vrag. Tror du det er forkert at satse på Coron så?

Hvad med Palawan - El Nido evt kender du til det?

Dine samt andres input modtages meget gerne.

Med venlig hilsen
        Frank

Comment

Coron som dykkerdenstination ville ikke være noget særligt uden vragene. Baseret på koraller og general sigtbarhed er der utallige steder på Filippinerne hvor dette ville være bedre.

Syntes Coron er godt. Ikke alt for turistet som sådan, men som ret besværligt at komme til hvis man havde regnet med noget andet. Specielt ud fra den betragtning at i måske ikke har så lang tid at gøre med.

El Nido er jo ret tæt på Coron og flere af resortsne her, tilbyder dykkerture til Coron bugten hvor vragene lægger. Men med El Nido er det værd at vide at så godt som alle resort, er det man vel typisk vil betegne som charter hoteller, hvor man køber fuld pension og produkter igennem sit hotel. (ikke så charmerende vil nogen mene. Jeg er klart mere til et par alternative spisesteder, samt at jeg ikke er tvunget til at benytte et specielt dykkercenter eller andet). + siden er dog at resortsne som oftes er utroligt fede.

Gode alternativer er Pandan Island med skildpadder, dags ture til Apo Reef, vel nok Filippinernes mest kendte dykkerdestination. Spandevis af revhajer, skildpadder mm. Man kan aldrig garantere mantaer, hvalhajer og hammerhajer, men chancen er klart til stede her. Dels grundet et super sejt drop off, og dels grundet en sigtbarhed som på 20 af mine 25 dyk her, har været langt over 40 meter. Både vertikalt som horisontalt.

Så er der Apo Island syd for Panglao nær Bohol, det kunne man kombinere med adskillige andre dykkersteder i området, samt eventuelt en tur op til Malapascua, hvor treassure sharks ikke er et sjældent syn.

Håber det var brugbare inputs :-)

Comment

Hej Marven,
            Mange mange tak for dine indlæg. Vi går lidt videre med dine svar.

Mvh
            Frank

Comment

Logi i Donsol

Hej med jer igen,
              Vi tager et par dage til Donsol i forbindelse med hvalhaj snorkling og jeg kan ikke rigtig finde ud af om det ville være en god ide at booke et sted at bo hjemme fra. Har hørt der er run på i sæsonen som skulle være relativ kort. Er der nogen som har et forslag hører jeg meget gerne fra jer. Har i links til konkrete steder man kan bo i Donsol området ville jeg være meget taknemmelig.

Mange tak.
              Frank

Comment

Working...
              X