Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Dykkercertifikat Alona Beach

Collapse
X
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Dykkercertifikat Alona Beach

Vi rejser til Filippinerne d.9/3 og har planlagt at tage dykkercertifikat på Alona Beach. Vi er startet med at tage teorien herhjemme, så vi sparer lidt tid dernede. Men jeg har lidt spørgsmål...

Er der nogle der kender prisniveauet på Alona beach hvis man har en referral og kun behøver dykkene (både i pool og åbent vand)??

Og er det ikke muligt at købe en PIC Envelope derovre UDEN bøger og andet materiale? Vi har kontaktet et dykkercenter, og de vil kun sælges det sammen med bøger osv. Jeg har kontaktet nogle danske dykkercentre, og de siger at man sagtens burde kunne købe en PIC uden det andet. Er der nogle der har erfaringer med det?

Hejsa.

Jeg har bijobbet i 3 sæsoner på et dykkercenter på alona beach. Hvorvidt det er billigere at tage referralkurser det ene sted eller det andet vil jeg bestemt ikke lade være udslagsgivende. Det vigtige er at i får en god instruktør, ro til at lære og en god oplevelse. Lad være med at lade 20$ bestemme hvor i tager jeres kursus.

Angående PIC så er det rigtigt at man ikke kan købe en PIC uden en bog når man som center tager til Cebu (whitetip) for at købe ind. Men i kan jo selv tage en PIC med for her i europa kan man godt købe dem uden bøgerne. Det er nok PADI asia der vil tjene mere og derfor har lukket muligheden derude. Ellers kan man altid tage et andet kursus end lige PADI. Der er adskillige på stranden der er begyndt at undervise i SSI af samme årsag.

God tur. Marts til maj er de suverent bedste måneder på Alona. Så jeg er lidt misundelig.

mvh

Comment

Hmmm. Meningen er vel, at man ikke skal kunne tage certifikat uden at have en bog bagefter, så man kan holde sin viden vedlige. Og det er vel for så vidt meget fornuftigt.

Men når I har taget teorien i Danmark, så har I vel også købt en bog allerede? Og det kan jo ikke være meningen, at I skal købe to. Så I må vel bede den danske instruktør om at sælge jer en PIC også, og så tage den med til Filippinerne, hvis I allerede har købt bogen af ham.

Har I taget teorien v.h.a. en lånt bog, så vil jeg ærlig talt anbefale jer at følge den standard, som PADI Asia har sat op, og købe et eksemplar af bogen gennem det filippinske dykkercenter, så I har den bagefter. De få 100 kroner er ikke værd at spare.

Men er I to, der bor sammen, og skal I begge tage certifikat, så kan jeg da godt se, at det er lidt irriterende, at I skal investere i to bøger. I den situation kan I selvfølgelig sagtens klare jer med en.
      Filippinsk gift. Er kommet i landet siden 2004 med base i Dumaguete.

Comment

LarsKyhnau: Vi har allerede købt to bøger her i Danmark, og derfor synes vi at det ville være lidt dumt at skulle købe to sæt mere derovre. Vi fik anbefalet af vores instruktør her i DK, at det ville være væsentlig billigere at købe PIC derovre. Derfor undrede det mig, at man så slet ikke kunne købe PIC uden bøger?!

REY_BOHOL: Tak for dit svar. Så er der nok noget om snakken med, at de ikke vil sælges os det uden bøger.
        Nu når du har arbejdet derovre, så har jeg da lige et par ekstra spørgsmål.. :-) Vil du anbefale at man går rundt til de forskellige dykkercentre derovre og beslutter hvor man skal tage det, fremfor at bestille det hjemmefra? Vi har skrevet til nogle dykkercentre, og nogle påstår at det vil være svært at få pladser, da det er i højsæsonen? Kan det være rigtigt?

Comment

Det er rigtigt, at Padi Asia ikke længere sælger PIC´s, uden at der følger en bog med. Den officielle forklaring er, at hård priskonkurrence mellem de forskellige dykkercentre medførte, at mange tog certifikat uden at købe en bog, og det mente man så gik ud over sikkerheden. Den uofficielle forklaring er selvfølgelig, at Padi Asia også gerne vil tjene penge på at sælge bøger.

Egentlig synes jeg det er en ok politik, men man har åbenbart ikke tænkt på den situation, at der kommer en referral fra Padi Europa eller Padi USA, og det er da temmelig dumt, det kan jeg godt se. Og selvfølgelig skal I ikke have 2 sæt bøger.

Ang. at der er så travlt i højsæsonen, at det kan være svært at finde en instruktør, som har tid...

Ah.... Med mindre I har en meget stram tidsplan, så kan jeg ikke forestille mig, at det kan blive noget problem. Men et dykkercenter vil selvfølgelig gerne have, at I booker hos dem "ubeset", så de ikke risikerer, at I bestemmer jer for at vælge et andet.

Med mindre I har en anbefaling fra gode venner, som I har tillid til, så ville jeg vente med at bestemme mig, til jeg havde set de forskellige steder.

Gå rundt på stranden og gik jer omkring, og bestem jer så for et sted og ikke mindst en instruktør, som ser tillidsvækkende ud, ikke det sted, som er 20$ billigere end de andre. Her er jeg helt enig med Rey Bohol.

Comment

At det er højsæson er - undskyld ordvalget - fis i en rislygte.

Alona er også ramt af finanskrisen så der er IKKE lige så mange mennesker som der plejer at være. Og højsæsonen er jul, vinterferie og chinese newyear + påsken. Men i starten af marts er der altså ingen problemer med plads.

Der er adskillige gode steder på stranden. Blandt de gode centre kan nævnes genesis, seaquest, sea-explorers og sun divers. Jeg arbejdede hos genesis og der er alt tysk på godt og ondt. Kvalitet og knap så meget fleksibilitet :-)

Men hvis i allerede har teorien hjemme fra dk, kan i jo godt tage en del af jeres open water dyk fra en båd, og det er derfor en idé at høre om nogen vil tage jer med til ex. balicasag på OW dyk 4+5. På den måde får i faktisk 2 fede dyk ud af jeres træningsdyk.

I kan tit spare penge på at kombinere et dykkerkursus med at bo på dykkercenterets resort. På den måde er det ret godt at booke hjemmefra. Hvis i vil have råd om accomodation m.m. på alona så kan jeg også godt klare den ! Men skriv lige lidt om hvad i søger.

Comment

Alt herude er blevet hårdt ramt af finanskrisen. Flyselskaberne bløder penge, der kommer færre turister til ethvert land herude. Selv Singapore er hårdt ramt, men det nu mest migrant workers der bliver afskediget.
              Filippinsk gift. To børn. Lever i Singapore for tiden.

Comment

REY_BOHOL: Kender du dykkercenteret Alona Divers? Og har du nogle erfaringer med det?
                Vi har allerede booket hotel, så det vil kun være selve dykkene vi har brug for.

Comment

Ja da. Jeg kender fint alona divers. Det er et center der er ejet og opereres af en filipinsk familie. De er flinke venlige og gode guides. Når det er sagt så opererer de vist kun med freelance instruktører. Jeg kender ihvertfald ikke deres instruktør så i forbindelse med kursus kan jeg ikke hjælpe. Ellers ligger scubaworld lige ved siden af. Det er også en god veldrevet forretning på stranden.

mvh

Comment

Ja at dømme efter priserne på flybilletter, så kan der ikke være udsolgt på ret mange hoteller eller resorts nogle steder i Asien i resten af 2009.

KLM har f.eks. lige nu et tilbud fra Manila til København på 5.400 DKK for en 3. måneders billet, mod 8.200 DKK som den laveste pris i 2008, så det er sådan lige cirka et prisfald på 1/3. Og man kan stort set vælge en hvilken som helst afgang, man vil, fra nu af og hele foråret med. Men altså desværre kun, hvis man bor på Filippinerne, for i den anden retning er pris og vilkår anderledes.

Stadig kommer sådan et tilbud jo kun op, fordi der er SPANDEVIS af tomme flysæder, der mangler at blive solgt, og det må da nødvendigvis også kunne ses på belægningsprocenten på hoteller og resorts.

Singapore Airlines har lige annonceret, at de "grounder" 17 fly i resten af 2009, det svarer til næsten 20% af deres flyflåde, og SAS skærer også 20% af sine langdistancefly væk.

Comment

Øhh Lars, er du sikker på at 17 fly er 20% af SIA's flyflåde. De har over 80 Boeing 777 alene plus hvad de nu har af 747, Airbus 340 og 380, men det er rigtig nok at de skærer kraftigt ned.
                      Jeg har lige tjekket på nettet med hensyn til returbilletter til Danmark i Juni til hele familien og en retur med SIA kan får får lige over 7000 DKK hvilket normalt er billigt med SIA. Det er mest praktisk for os, når vi nu bor i Singapore.
                      De to største investerings fonde herude har tabt samlet omkring 85 Milliarder USD de sidste 8 måneder, men der er masser tilbage, så de er ikke så bekymret. For et lille land som Singapore er de stinkende velhavende.
                      Filippinsk gift. To børn. Lever i Singapore for tiden.

Comment

Working...
                      X