Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Gift på turistvisum i Danmark

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Gift på turistvisum i Danmark

Hej!

Jeg er blevet forlovet med min filipinske kæreste, som arbejder i Singapore.
    vi vil gerne giftes her i Danmark, så hun kan blive her mens familiesammenførigen bliver behandlet.

Er der nogen problem i at hun kommer herop på et turistvisa, gifter sig med mig og så bliver i Danmark?

I kan sagtens blive gift i Danmark, men I skal huske at hun skal medbringe et legaliseret CENOMAR - civilstandsattest (og alle andre papirer, såsom fødselsattest mv.). CENOMAR får hun på sit lokale kommunekontor i Filippinerne (eller den filippinske ambassade i Singapore?). Den skal så have "red ribbon" hos det filippinske indenrigsministerium (mener jeg det er) og så skal det omkring den danske ambassade som skal verificere, at legaliseringen er OK.
    Dette kan alt sammen klares med en kurér og en notar - men det er noget bøvlet.

Når det er på plads søger du turistvisum (evt. kan I gøre det parallelt) og får hende til Danmark. Vær opmærksom på, at et legaliseret CENOMAR har en udløbstid på - vistnok - 3 måneder, dvs. at du ikke skal vente for længe mellem at du får CENOMAR og visum, for hvis hun har et for gammelt CENOMAR, kan det afvises af de danske myndigheder, og så er det forfra.

Når hun så kommer til Danmark går du på kommunen (Borgerservice) med papirerne (spørg evt. Borgerservice i forvejen) hvor du ansøger om indgåelse af ægteskab med en udlænding. Papirene sendes så til Prøvelse hos Statsforvaltningen. Det tager op til tre uger tror jeg (ved os tog det under en uge - det var i januar 2019).

Når godkendelsen så foreligger, kontakter du kommune (eller en præst, hvis I skal vies i kirken) og får arrangeret en giftefoged som så forestår vielsen.

I får vielsesattesten på stedet og så kan du udfylde familiesammenføringsansøgningen (det er her du skal bruge alle hendes (og dine) personlige papirer) og tage på politistationen eller hvor man nu indgiver ansøgning, i dit nærområde.

Så går der nogle uger (mange uger) så får I et brev fra Udlændingestyrelsen, at de har modtaget papirerne, og at hun er under processuelt ophold. Det er hun reelt, når hun har indgivet ansøgningen på politistationen, men I har ingen papirer herpå. Så venter I 8-9 måneder, så får I - såfremt I opfylder kriterierne - en betinget godkendelse og så skal du i banken og have lavet en sikkerhedsstillelse (anfordringsgaranti eller deponering) - Det skal jeg i eftermiddag (Nordea), så kan jeg måske fortælle dig, hvordan dét foregår.

Comment

Opdatering fra banken: De vil ikke stille en anfordringsgaranti. Så nu skal jeg ud og finde en ny bank.

Comment

Tak for det nwinther

Træls at banken ikke ville være med dine garanti.

Jeg vil så se om jeg kan få hende herop igen på et turist visum. Hvordan vil det få hvis vi søger når hendes kontakt udløber i Singapore? Vil den så blive afvist da hun ikke har et arbejde eller hvordan ser det ud?

Comment

Hvis du blot ansøger omturistvisum betyder henden beskæftigelsessituation ikke noget. Hun må gerne være uden arbejde.

Og opfylder du integrationskriterierne (4 ud af 6), så vil dét heller ikke betyde noget ift. familiesammenføring. (Opfylder du dem ikke, er beskæftigelse de seneste år med til at opfylde et kriterium - jeg husker ikke reglerne i hovedet.)

Det eneste jeg er i tvivl om, er hvordan det foregår, når hun skal søge via den danske ambassade i Singapore (medmindre hun rejser tilbage til Filippinerne). Jeg har aldrig prøvet at søge noget i tredjeland (altså kun Danmark og Filippinerne). Jeg tror ikke det er et problem, men jeg har ingen fornemmelse herfor.

Comment

Update fra banken:
            Så er bankskifte undervejs. Det viser sig muligvis at være held i uheld.
            Jeg kontaktede udlændingestyrelsen, for at få forlænget fristen for hvornår sikkerhedsstillelsen skal være klar (fordi banken ikke mener at de kan nå det) - de spurgte hvor lang tid jeg skulle have og jeg sagde fire uger. Det fik jeg uden videre! Jeg tror jeg kunne have fået al den henstand jeg kunne tænke mig. Dét har jeg ikke oplevet hos US før.

Comment

Working...
            X