Annoncering

Collapse
No announcement yet.

Tæt på Cebu......hvor?

Collapse
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts

• Tæt på Cebu......hvor?

Hej alle. Nu er der ikke lang tid til vores afrejse, d. 2. november, vi har booket logi den første uge i Pasig, på "Mayfield Park Resident", en apartment med to soveværelser, til en rimelig pris. Herefter går turen til Mindoro, hvor vi har lejet et hus for den næste måned. Herefter 5-6 dage på Coco beach og så tilbage til Makati og fejre jul og nytår.

Planen var efter nytår, at tage til Baguio, men pga af situationen i øjeblikket har vi droppet den ide igen. Nu snakker vi Cebu og omegn 8-10 dage, så mit spørgsmål er, om nogen herinde har gode forslag til hvor man skal bo, måske et roligt resort? Eller er det selve Cebu vi skal være i? Tror nu jeg får by nok i Makati, så det er ikke en urealistisk tanke, at jeg får brug for at "flygte" til et mere roligt sted.

Vi har endnu ikke booket i Makati fra ca. 16 dec. til d. 4. jan. hvor vi gerne vil have en lidt større lejlighed, så hvis nogen har gode forslag er de også velkomne.

Mvh Katla

Jeg ville ikke opholde mig ret længe i Cebu City. Behagelig by, men hurtig overset.
    Der er masser af muligheder for at finde et fredeligt Resort et eller andet sted. Man kan tage til Boracay og nyde den fantastiske strand, men mit personlige bud er at tage til Negros Island og benytte El Dorado Beachresort 14km syd for Dumaguete. Et dejlig afslappende sted [url]http://www.eldoradoresort.org/new/index.html[/url]
    Kan sagtens kombineres med nogle dage på Bohol og/eller Siquijor.

Hilsen

PNO

Comment

Hvorfor droppe Baguio, selvom det måske ser kaotisk ud nu, (har ikke rigtigt selv fulgt med i sitiuationen der) der er jo lang tid til Januar og det vil være dumt at snyde sig selv for den oplevelse det er at se det skønne område.
      NB; husk varmt tøj.

Comment

De informationer der har været i filippinske avisers internetsider har talt om at alle tre veje op til Baguio er ødelagt og at man håber at kunne få åbnet så nødhjælp kan komme der op i løbet af få dage. I dag er alt pr. helikoptor. Men med kendskab til tidsplaner i PI vil jeg nødig planlægge en tur til Baguio uden sikkerhed for om jeg kan derop.
        Det er Manila's spisekammer der er ramt. Mindst 60% af alle grønsager der sælges i Manila kommer fra Trinidad lige udenfor Baguio, så regn med pristigninger de kommende måneder. Nu vil man prøve at skaffe grønsager fra Mindanao istedet for.

Januar og Baguio er nok ikke den bedste sammensætning. Jeg var der i de første dage af juni 09 og det var køligt. Kæresten var dog mere aktiv end ned ved havoverfladen Måske for at holde varmen Men hvor hun dernede tager en trike gik hun her Hust der er ikke 500m vandret vej i den by

Hilsen

PNO

Comment

8-10 dage er ikke meget til at se en hel region af Filippinerne. Visayas består jo af en mængde øer, og I skal næppe planlægge at besøge mere end en enkelt eller højest to af dem, hvis I kun har 8-10 dage til rådighed.

At udpege den ene ø eller lokalitet i Visayas frem for den anden er lidt som at spørge, om chokoladekage eller oksesteg smager bedst. Det afhænger fuldstændig af smag og behag, samt hvad man gerne vil foretage sig.

Der går i øvrigt indenrigsfly fra Manila til et antal lokaliteter i Visayas, så det er ikke nødvendigt at flyve til eller fra Cebu, med mindre Cebu er den ø, man gerne vil til.

Hvis I følger Niels råd om at bo på Eldorado Beach Resort i Dauin på Negros, kan I f.eks. flyve til og fra lufthavnen i Dumaguete, eller I kan flyve til Cebu, blive der nogle dage, tage videre med bus, færge eller fly til Dumaguete, og så flyve tilbage til Manila fra lufthavnen i Dumaguete.

Det er også oplagt at kombinere et par dage i Cebu med afslapning på Bohol, her er der nok mere at se end på Negros og der er hvid sandstrand, men området er så til gengæld også noget mere turistet. Også her går der fly mellem Manila og Bohol, så i hvert fald i den ene retning kan I spare jer for at tage en omvej via Cebu.

Hvad angår Baguio, så kan I jo vente og se, hvordan situationen ser ud om 3 måneder. Man kan flyve derop, og januar er nok den koldeste måned af året, hvorfor varmt tøj er obligatorisk, men til gengæld er det også fuldstændig tørt på den årstid. Så der skulle vel være en god chance for, at de fleste af vejene i området igen er fremkommelige til den tid.
          Filippinsk gift. Er kommet i landet siden 2004 med base i Dumaguete.

Comment

Tak for respons. Der ser rigtig dejligt ud på El Dorado PNO, men Bohol er så absolut også en mulighed vi overvejer, da vi har en tidligere au pair , som bor der og vi vil forfærdelig gerne besøge ham og hans familie.

Baguio må vente til vi kommer igen, jeg er efterhånden ret sikker på, at det ikke bliver vores sidste tur, selv om det er den første.

Boracay har de unge snakket en del om og det ser da også skønt ud på billederne.

Er det Cebu Pacific man flyver med eller? Hvad virker mest sikker?

Katla

Comment

Til Lars

Jeg vil også helst vælge et enkelt sted ud, hvor vi så bliver i de 8-10 dage, så vi stille og roligt kan opleve stedet. Vi har også vores forrige au pair, som bor på W. Samar, men han kommer og møder os i Manila og skal holde ferie sammen med os.

Har kigget lidt nærmere og var ikke klar over, at der er så mange flyvepladser som der er, men dejligt, så man har mulighed for at komme rundt. Nu høre man jo desværre ofte om en ferry der forliser, hvordan ser det ud med flymateriellet og sikkerheden?

Katla

Comment

Hej

Nu Lars fortæller at der er fly til Baguio, så mangler lige infoen om hvilket selskab En time i fly er lettere end 6 timer i en bus selvom det er en ganske smuk tur i den sidste time. Jeg har ikke kunne finde et selvskab der har fast rutefart til Baguio

Der er hurtigbåd med Oceanjet fra Dumaguete til Tagbilaran hver eftermiddag. Det tager ca. 1½ time. Så kombinationen med en rundtur Cebu City-Dumaguete-Tagbilaran er bestemt muligt.

Jeg bruger helst Philippine Airlines når det er indenrigs. Du kan frit medbringe 20kg baggage mens Cebu Pacific kun har 15kg. Prisen inkl. de ekstra kg ender ofte til Philippine Airlines fordel. Samtidig er jeg ofte tabt penge på CP, så jeg holder en pause.

Har du anskaffet den bedste Bibel om Filippinerne? Jeg kan anbefale Jens Peters " Philippines Travel Guide "http://www.travelphil.com/internet_eng/shopping/index.html
                Den er guld værd

Lars: Selvom Niels og jeg er rejsende tvillinger så skriver Niels ikke alt

Hilsen PNO

Comment

Flysikkerheden i Filippinerne er generelt rigtig god.
                  Cebu Pacific har en af verdens nyeste flåder af fly. Alle Airbus 319/320. Ældste fly er ikke mere end 3 år gammelt.
                  Philippine Airlines har efter rekonstruktionen opbygget et en nyere flåde dog lidt ældre end CP. Der har ikke været uheld siden 2000
                  PAL Express er et datterselskab til Philippine Airlines. Det er på boardet ingen hemmelighed at dette selskab bruger de Bombardier Dash 8 300/400 fly som var et problem hos SAS i 2007. Jeg var med et sådan fra Tacloban til Cebu 31. Dec 08. Inget problem, sagde dog ikke noget til kæresten
                  Zest Airways hed tidligere Asian Spirit. Jeg har aldrig prøvet dette selskab. Der har været lidt landingsproblem på Caticlan (Boracay). Nu er landingsbanen kun 810m lang så det kan give lidt hårde landinger

Husk ved køb af billetter over nettet, så brug et internationalt creditcard. Det giver større sikkerhed/garanti end ved brugen af Dankortet/VISAdankort.

Hilsen

PNO

Comment

katla brug du trygt dit visa/dankort til at købe filippinske billetter da det her er visa delen du bruger, et alm. dankort er IKKE et kreditkort
                    et visa/dankort er et internationalt kreditkort ifb. med visa delen

k.o.m.

Comment

Jeg tror, at jeg var lidt for hurtig med at skrive, at man kan flyve til Baguio. Så vidt jeg kan se, så ligger den nærmeste lufthavn på den nordlige del af Luzon næsten lige så langt fra Baguio, som Manila gør. Og så kan det jo være det samme :-)

Som Niels - undskyld PNO :-) - skriver, så er flysikkerheden på Filippinerne generelt god. Der er f.eks. ingen filippinske selskaber, der er med på EU´s "sorte liste", og der har ikke været større flykatastrofer på Filippinerne i mange år. Modsat færgeindustrien, som alene inden for de sidste par år har haft to forlis med de helt store både, som ellers burde være en af de sikreste måder at rejse på.

Jeg vil ikke gå så vidt som til at advare mod at sejle på Filippinerne, men da det både er billigt og hurtigt at flyve, så bør det være den foretrukne rejseform for en udlænding, hvis der går fly til den destination, man skal til.
                      Filippinsk gift. Er kommet i landet siden 2004 med base i Dumaguete.

Comment

Flyve til Baguio City?

Undrer mig Lars Kyhnau siger der ikke findes en lufthavn ved Baguio,
                        jeg fløj ellers ruten, godt nok for mindst 10 år siden, lufthavnen hed Loakan Airport,
                        kun en 15 minutter syd for byen, flyvetiden fra Manila ca 50 minutter.
                        Selskabet dengang var Asian Spirit, så vidt jeg husker opererede også Air Philippines
                        denne rute.
                        Venligst,
                        Hansj,

Comment

Hej hansj

Du har helt ret. Der er en lufthavn lige syd for Baguio og den hedder Loakan Airport

Problemet er at ingen ruteselskaber har benyttet sig af denne lufthavn siden juli 2008. Der lidt rygter om at SEAair vil state en rute, men som så meget i flyverden er der ikke noget fastlagt. Man skulle dog tro der var et grundlag for en fast rute. Man sparer masser af tid i forhold til en bustur fra Manila og der er masser af turister der tager op til Baguio.
                          Problemet med Loakan airport er at det er en bjerglufthavn, og der er aldrig sikkerhed for at man kan lande. Den alternative lufthavn er i San Fernando i La Union, der ej heller dags dato beflyves af ruteselskaber
                          For at få lidt indblik i Loakan airport kan man se denne lille film [url]http://www.youtube.com/watch?v=5a3Sk2WkPDk[/url]

Hilsen

PNO

Comment

Flyvning Baguio

OK PNO,
                            Laokan lukket, ja, det har altid været en noget triggy destination, p.g.a. højden,
                            over havet ca 1500 m, derfor ofte vanskelig p.g.a. indkommende skyer/ tåge.
                            Ville have nævnt San Farnando la Union som alternativ, afstanden til Baguio vel en
                            1-1/2 time i bil, - men nu er den tilsyneladende også lukket !
                            Mon ikke det er midlertidigt, der bor jo masser af mennesker i omraadet, i Baguio vel
                            en 350.000 sjæle, og mange flere i diverse højtider (Filipp.s "sommerby").

Hilsen,
                            Hansj.

Comment

Working...
                            X